25 august 2006

Alfabetisk kveldstanke

Et liv trenger bøker. En stue trenger bøker. Bøker er små liv-i-livet. Og bøker er møbler-i-møblene. I forrige uke var vi på IKEA to ganger. Både Slependen og Furuset ble saumfart, og mørkebrune bokhyller ble med oss hjem begge gangene. Og, etter å ha dyttet og skrudd dem sammen, gjenstår nå den morsomme delen av jobben:

Å alfabetisere og kategorisere haugene av bøker.

Jeg konstaterer at jeg har samlet opp en ikke ubetydelig mengde av dem gjennom årene. En del er lest, mange ikke. Sånn er det. Og husstandens feminine halvdel har etter alt å dømme hatt det på samme måten. Derfor er det ikke plass til alt i leiligheten, bøker må gjemmes i boder både oppe og nede. (Ryktene vil ha det til at det attpåtil fremdeles finnes esker fulle av bøker i foreldrehjemmet, med mitt navn på.)

Å planlegge og administrere oppbygningen av stuens møblement og fysiske fremtoning, er kvinnens jobb. Men å skape orden i bokkaoset, detaljordne selve kunnskapens dype kilder, er mannens oppgave. Sånn er det. Men jeg vil ikke siteres på det. Jeg kommer til å nekte for å ha sagt det.

Alfabetisere og kategorisere bøker. En herlig geskjeft. Jeg har en mor som er bibliotekar og en far som skriver bøker. Sånn er det.

5 Comments:

At 3:49 p.m., Anonymous Anonym said...

Har du ikke plass til bøkene, ja da må du finne deg et større krypin...!

Bøker er for viktige til at de kan pakkes ned og vekk i en bod altså...

:O)

 
At 2:05 a.m., Blogger gisle said...

Så sant, så sant... men inntil videre får vi nøye oss med å arrangere litteraturkvelder i kjellerboden en gang iblant...!

 
At 9:21 p.m., Blogger Geir Skårland said...

og jeg som trodde det var bare meg som var gal.

 
At 10:13 a.m., Anonymous Anonym said...

Bøker oppe, bøker nede,
bøker gir deg alltid glede.
Vil du bli vokse og bli klok?
Gå på loftet, les en bok!
Vil du ned i dypet heller?
Finn en bok i husets kjeller!
Hvem har bruk for mat og penger?
Det er kun en bok mann trenger!

Gorm den gamle

 
At 3:50 a.m., Blogger gisle said...

Her strømmer det på med galninger – og ennå er det god plass til flere!

 

Legg inn en kommentar

<< Home