16 februar 2009

Politihijab?

Jeg håper norsk politi åpner for at de kvinner som ønsker det, kan få bruke hijab i tjenesten.

Jeg er tilhenger av synlige, religiøse symboler i offentligheten. Ja, gjerne så mange som mulig. Det er tegn på et sunt samfunn, når man fra offisielt hold anerkjenner at enkeltmenneskers religiøse overbevisninger også kan føre til synlige avvik fra gjengse sosiale koder.

Ja, jeg tror faktisk at det er positivt å synliggjøre forskjellene mellom oss. At det gjør oss til modigere mennesker, ved at vi øker respekten både for egen og andres religiøsitet. (Altså: Ikke overfokusere forskjellene, men synliggjøre dem.)

Enkelte har argumentert (også fra muslimsk hold) med at det ikke er lov å bruke hijab for politikvinner i Pakistan. Underforstått: Hvorfor skal vi da tillate det i Norge? Men de har ikke maktet å forklare oss hvorfor regelverket i pakistansk politi skal være retningsgivende for norske forhold?

Mye kan selvsagt sies om dette, og jeg har også noen betenkeligheter. Men i dag flagger jeg, enkelt og greit, det som er mitt standpunkt i denne sak: Jeg håper norsk politi åpner for at de kvinner som ønsker det, kan få bruke hijab i tjenesten.

(Samtidig som jeg er glad for at min egen religiøse overbevisning ikke stiller lignende krav.)

2 Comments:

At 8:16 a.m., Anonymous Anonym said...

trist å se hva du kommer med her. Men det kommer ikke som noen bombe heller. Personlig opplever jeg det vel som naivt.

 
At 12:58 a.m., Blogger gisle said...

Takk for kommentar, Anonym.
Vet ikke hva du sikter til når du sier at dette ikke kommer som noen bombe.
God kveld.

mvh g

 

Legg inn en kommentar

<< Home