23 februar 2009

Hvordan ta livet av en debatt

Siv Jensen advarer mot snikislamisering av Norge. Hun frykter at sharia-lovgivning skal trumfe norske lover, slik hun påstår at det er i svenske Malmö. Og reaksjonene lar ikke vente på seg:

– Den retorikken Siv Jensen bruker, synes vi minner om den retorikken som ble brukt i Tyskland og Europa under jødeforfølgelsene på 1930 og 1940-tallet. Dette er skremmende, sier nestleder i Islamsk Råd, Asghar Ali, til NRK.


– Jeg vet at Siv har samme syn som meg når det gjelder forfølgelse av jødene. Det var en uhyrlighet i historien, og vi må passe oss slik at vi ikke appellerer til tilsvarende holdninger overfor andre minoriteter, sier Per Kristian Foss til NRK.
Jensen mener det er trist at Foss sammenligner henne med Hitler.


... og bang, så var debatten slått effektivt ihjel. Før den egentlig begynte. Ja, det er en helt grunnleggende lov i moderne debatteknikk at idet den ene parten kaller den andre for nazist, da lyder gongongen og debatten blåses av. Enhver saklig fortsettelse er umulig.

Til slutt gjør jeg noe som er ulikt meg; jeg siterer Siv Jensen og skriver under på det hun sier:
– En uhyrlig påstand å trekke sammenligning til angrepene på jødene i mellomkrigstiden. Det bidrar heller ikke til en konstruktiv debatt om det som er problemet.