31 august 2006

Signatur søkes

Fritz Moen? Han sonet over atten år i fengsel og syv års sikring på institusjon. Etter at han ble en fri mann ble han frikjent for det ene drapet. Ett år senere døde han, og enda ett år senere ble han frikjent også for det andre drapet.

Intet rettssystem er 100% vanntett. Der hvor levende mennesker er involvert, der er det alltid en mulighet for at det begås feil. Iblant ugjenkallelige feil. Men, der hvor levende mennesker er involvert, skal det også alltid være mulig å erkjenne disse feil.

At en uskyldig mann dømmes for to drap er et dypt, dypt nederlag for en rettsstat. Frifinnelsen er likevel et lite tegn på at det tross alt er snakk om en rettsstat. Selv når frifinnelsen kommer altfor sent.

Jeg skal ikke si mer om dette. Annet enn at det bør opprøre oss langt mer enn standarden på norske veier.

Fredrik Fasting Torgersen? Han har sonet 16 år i fengsel for drap. Allerede under rettssaken i 1958 hevdet mange at politiet hadde tatt feil mann. Nye og grundige bevisundersøkelser tyder på det samme. Jeg er ingen ekspert, men en av mange som har blitt overbevist om at det finnes tungtveiende grunner til at Torgersen skal få sin sak gjenopptatt. Han har krav på at samfunnet – hvilket inkluderer deg og meg – innrømmer ham denne rett.

Kanskje vil det skje, i en ny rettssak, at aktoratet kan bevise Torgersens skyld. Personlig tror jeg ikke det. Uansett vil spørsmålet være: Har vi, som samfunn og rettsstat, lov til å ta den sjansen?

Jeg prøver bare å si: Klikk her og skriv under! Torgersen lever ennå.